Co Je Fair Trade?

Fair trade je hnutí, které obhajuje spravedlivé ceny pro farmáře, dělníky a společnosti, které pěstují a vyrábějí potravinářské produkty. Snaží se chránit výrobce před nadměrným zdaněním, snížením mezd a nevhodnými pracovními podmínkami. Členové hnutí prosazují vyšší ceny a také lepší ekologické a sociální standardy. Fair trade se kromě domácího trhu zaměřuje především na export z rozvojových do vyspělých zemí. Vztahuje se na vybrané zboží jako je káva, kakao, čokoláda, čerstvé ovoce, cukr, víno, zlato, květiny a řemeslné výrobky. Fair trade je ukotven ve třech základních přesvědčeních; za prvé, nákup zboží za spravedlivé ceny od výrobců v rozvojových zemích podporuje udržitelný rozvoj. Za druhé, současné globální obchodní praktiky podporují nerovnoměrné rozdělení bohatství a zdrojů a konečně, výrobci a spotřebitelé mají sílu se sjednotit. Systém spravedlivého obchodu v současnosti pokrývá více než 1,65 milionu farmářů a 1200 organizací v 74 zemích a čtyřech kontinentech, včetně Vietnamu , Srí Lanky , Jižní Afriky a Argentiny.

Jak Fair Trade Funguje?

Systém fair trade redukuje dodavatelský řetězec mezi výrobcem a spotřebitelem, což umožňuje konečnému uživateli nakupovat produkty přímo od farmáře. Na základě obchodní smlouvy nakupují obchody s potravinami produkty od distributorů, které dodávají přímo farmáři. Tímto způsobem dostávají všechny úrovně dodavatelského řetězce minimální fair trade cenu a také fair trade prémii, kterou lze použít pro účely rozvoje, jako je výstavba nemocnic, vrtání studní a nákup zemědělského vybavení. To podporuje udržitelné zemědělské postupy a umožňuje zemědělcům a zaměstnancům rozhodnout, co je pro jejich komunitu nejlepší. 

Certifikace Fair Trade

Existuje několik různých značek fair trade v závislosti na úrovni certifikace. Značka „FAIR TRADE“ představuje Fair Trade International. Nachází se ve více než 27 000 certifikovaných produktech po celém světě, včetně bavlny, šperků, nápojů a potravin. Označení „Fair Trade Certified“ se nachází u zboží certifikovaného Fair Trade USA. Vztahuje se pouze na produkty ve Spojených státech. Většina programů fair trade se vztahuje na konkrétní produkty a nevztahuje se na jiné produkty vyráběné společností. Označení „Fair for Life“ je vydáváno výrobcům, kteří se specializují pouze na výrobu fairtradového zboží. „Fair Trade Federation“ není certifikace, ale členský štítek, který platí pro certifikované členy v Kanadě a Spojených státech. 

Nevýhody Fair Trade

Fair trade zní jako ideální program pro sociální a ekonomický rozvoj, ale kritici tvrdí, že narušuje ekonomickou realitu, což podněcuje nadprodukci a zvyšuje ceny. V důsledku toho jsou spotřebitelé nuceni platit za produkt více, než je skutečná tržní cena. Dále tvrdí, že spravedlivý obchod jen málo ekonomicky pozvedá zemědělce a komunity, protože většina výrobců v rozvojových zemích strádá v chudobě. 

Debata O Spravedlivém Obchodu

Certifikace spravedlivého obchodu je tradičně spojována s družstevními společnostmi, zejména ve Spojených státech. Přesto existuje tlak velkých korporací, aby zahrnovaly plantáže a další typy producentů. To se nepovedlo malým a středním výrobcům, kteří tento krok považují za pokus korporací těžit z toho, že více jejich produktů bude označeno jako „fair trade“.